lördag 3 maj 2014

Mose, Maria och jag

mose-maria-och-jagMose, Maria och jag
Michael Hjelt (illustrationer Anders Westerberg)
Svenska Kyrkans Unga
2009
125 sidor

Mose, Maria och jag är en bok om flyktingar som kommer till Sverige. Ett material riktat till barn 6-9 år och ges ut av Svensk Kyrkans Unga och Svenska kyrkans internationella arbete.

Till boken finns det ett handledningsmaterial att ladda ner eller beställa.
http://svkunga.se/dokument/material-dokument/2011/11/mose-maria-och-jag/

Boken handlar om Mose och Maria som bor i Afrika tillsammans med sin mamma, pappa och storebror. En dag försvinner storebror och kriget kommer närmare. Det slutar med att Maria och Mose måste fly tillsammans med min mamma. Efter flykten och en lång tid i flyktingläger kommer de till Sverige.

Om man är ledare för en grupp med 6-9-årigar så tycker jag det här var ett bra material.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar