måndag 26 maj 2014

Jag är Zlatan Ibrahimovic

Jag är ZlatanJag är Zlatan Ibrahimovic
David Lagercrantz, Zlatan
Albert Bonniers förlag
2011
432 sidor

Jag har nu läst en fotbollsbok. Om en fotbollsspelare. Om fotboll. Det trodde jag aldrig.

Men jag har en god vän som verkligen rekommenderade denna bok. Att den var så fantastisk. Att den handlade om ledarskap. Att den var bra att läsa när man hade med ungdomar att göra.

Och - jo, visst. Det fanns mycket som var helt OK i boken.

Zlatan berättar om sin uppväxt, om sin frustration och sin ilska. Om sina syskon, familj, mor och far. Vad han gjorde och vad som hände. Det ger en bild av Zlatan som inte jag hade innan (mer än det som jag snappat upp via olika tidningsartiklar.)

Men här är också en mängd "name-dropping" med kända fotbollsspelare och tränare. Folk som jag inte har en aning om vilka de är.
Alla konstiga turer bakom kulisserna när det gäller spelarna, om övergångar, förhandlingar, skitsnack och gigantiska summor.
Och sen alla matcher - mål, passningar, bråk på planen och utanför.

Jag har fått en inblick i den galna fotbollsvärlden. Det var intressant. Men jag kände inte att det egentligen berörde mig så mycket.

Jag tror den här boken är betydligt intressantare om man är intresserad av fotboll. Så är du det kan jag rekommendera den. Annars inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar