torsdag 8 maj 2014

Croissant till frukost

Croissants till frukost
Croissant till frukost
Annika Estassy
Bokfabriken
2014

Cecilia är en driven jurist och bor tillsammans med sin före-detta man. De var gifta men skilde sig när Cecilia flyttade ihop med sin yoga-lärare. Men nu bor Cecilia och Gabriel tillsammans igen.

Cecilia har en enda önskan och det är att bli mamma och få ett barn. Det upptar större delen av hennes tid. Gabriel vet om hennes önskan och vågar därför inte berätta att undersökningen som han gjort visat att hans spermier inte alls är så bra utan det skulle behövas ett mirakel för att de skulle bli gravida.

Så träffar Gabriel sin gamla klasskamrat Antoine som är mäklare. Och plötsligt har Gabriel köpt ett hus av Antoine och överraskar Cecilia på hennes födelsedag. Tanken är att de ska fly livet i Sverige, det mörka, kalla och snöiga och bo i varma, härliga Frankrike.

Sen följer en historia som ibland är lite smålustig, ganska ofta tjatig och gnällig. Det är relationer och outtalad längtan. Gräl och kärlek. Renoveringar och misslyckanden. Otrohet och barnönskan.

Det blir liksom inget av någonting. Rörigt. För många trådar och uppslag. Gnälligt. Nä… tyvärr, det här var ingen bok som tilltalade mig. Jag var nog inte målgruppen. Det står att det är en varm och tragikomisk roman. Nja… kanske det. Den har en vilja att vara feelgood som lyfter svåra ämnen. Men jag tycker inte att den når ända fram.

Kanske var det uppläsaren (jag har lyssnat på boken via Storytel som jag fått gratis en månad via SJPrio) som gjorde att boken tappade lite i charm. Inte vet jag. Men jag kan tyvärr inte rekommendera den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar