söndag 3 maj 2015

Twist

Twist
Klas Östergren
Natur & Kultur
2014
295 sidor

Det här är första boken jag läser av Klas Östergren. Och det var en mycket trevlig bekantskap. Jag kommer säkert att läsa fler böcker av honom.

Det är ett fantastisk och mjukt språk. Lättläst och som bomull.

Men jag tänker på en rangerbangård eller kanske en labyrint när jag läser boken. För han skriver nästan som  jag pratar. Det vill säga, börjar berätta en sak, halkar in på en annan, utvecklar den historien, återkommer kanske, eller går in i ytterligare ett sidospår innan vi slirar in på huvudbanan igen.

Och så är hela boken. Lite klurigt innan jag kom på det, men inte helt oäven. Och vad man kan fundera över är just vad som är den egentliga historien.

I den här boken är berättarjaget på väg till Karlskrona för att göra research inför en bok. Väl i Karlskrona tar han kontakt med ett par gamla vänner som han inte träffat eller sett på många år. Mannen i den familjen har i sin tur en affärsbekant som visar sig känna vänner till författaren.

Och så snurrar det på. Genom livet, genom bekantskaperna, genom tiderna och med researchen som en liten bihistoria.
Titeln visar sig koppla till dansen twist som kom på 60-talet. Men den skulle också kunna anspela på hur historierna bara väver och flätar sig in i varandra och ger allt en extra twist.

Jag tycker det var en lättläst bok. Det var en spännande bok. Och jag kan verkligen rekommendera den för läsning. Och som sagt, jag kommer nog att läsa fler böcker av Klas Östergren.

Klas Östergren sitter förövrigt i Svenska akademin sedan december 2014.

Här kan du också se en intervju med honom som Maria Ottensten gjorde på "Se människan"-scenen på Bok & Bibliotek-mässan 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar