fredag 15 maj 2015

Medan vi ännu lever - om livet nära döden

Medan vi ännu lever - om livet nära döden
Marie Nordström (red.)
Verbum och Ersta diakoni
2015
140 sidor

Detta är en liten skrift, i samma format som biskopsbreven, som med hjälp av femton olika författare berör döden och livet. Framförallt livet i närheten av döden.

Det är en bok som ges ut av Ersta diakoni tillsammans med Verbum.
Ersta diakoni: Ny bok Medan vi ännu lever>>


Boken skulle kunna tas som ett inlägg i dödshjälpsdebatten. Och då skulle jag nog säga att den här boken är emot - men det är betydligt många fler dimensioner än bara ett ja eller ett nej. Och det tycker jag att jag får till mig i den här boken.

Det var framförallt en mening (eller rättare sagt ett litet stycke) som jag fastnade för.
Det är inte hjälp att dö de flesta patienter efterfrågar, det är hjälp att utan smärta och ångest leva in i det sista. Kan man erbjuda denna hjälp har man i de festa fall säkrat ett livsrum som patienten frivilligt bebor fram till sin död. (sid 113)
Att leva med svår sjukdom, att mista ett barn, att vara anhörig, att fundera över vad man får dela av döden på internet - alla dessa frågor kommer upp i denna lilla antologi.

Jag kan verkligen rekommendera boken för läsning. I ett svep eller något kapitel då och då. Och varför inte hade den som underlag för en samtalsgrupp? Både för anställda inom kyrka och sjukvård men även för oss vanliga men bara intresserade är den värd att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar