måndag 3 juli 2017

Det är något som inte stämer

Det är något som inte stämmer
Martina Haag
Piratförlaget
2015
195 sidor

Den här boken var otroligt lättläst. Jag läste ut den på ett dygn. Vi får följa Petra och hennes man Anders och deras två små söner Nisse och Sigge under den period när Petra upptäcker att hennes man har en annan. Och när han kommer och säger att han vill skiljas och allt vad det innebär. Av mörker, besvikelse, sorg, ilska och förhoppningar.

Den är intensiv, jag kommer nära. Jag kan förstå och känna med i allt som händer, för det är så påtagligt.

Sen är det den lite konstiga men parallella historien om Petra som åker ut tjugoen dagar på fjället för att sköta en fjällstuga bortom all ära och redlighet och lite läskiga historier om döda kvinnor och alla dessa jobbiga fjällvandrare som inte kan uppföra sig. Det går säkert att läsa in en massa psykologi i det.

Jag tycker boken är bra. Men... jag funderar på om jag hade tyckt att den var lika bra om jag inte vetat att det fanns en sann historia bakom? Är den här boken bara en utvecklad artikel i Expressen där vi också får se och känna alla känslorna bakom skandalrubrikerna? Att den här boken egentligen inte är "bättre" än de skvallertidningar som Martina Haag och Petra (i boken) verkar hata?

Ja, det spelar ingen roll. Jag har läst den, jag tycker den var bra. För den visar baksidan av skvallerrubrikerna och att relationer och känslor är verkliga - även om du är en berömd författare och en känd TV-profil.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar