tisdag 6 juni 2017

Där vägarna möts

Omslagsbild: Där vägarna mötsDär vägarna möts
Tommi Kinnunen
Norstedts
2016
284 sidor

Maria, Lahja och Kaarina. Genom dessa tre kvinnor får vi följa livet i början och mitten av 1900-talet. Maria är utbildad barnmorska och bor i norra Finland. Det är inte lätt att få förtroendet att hjälpa till - man ser med stor misstänksamhet på henne och hennes idéer. Men sakta vinner hon ett större förtroende bland kvinnor och män. Men hon tar för sig, hon bygger ett stort hus och hon är den första som installerar el i sitt hus. Så lampan kan vara tänd när barnmorskan är hemma.

Hon får en dotter. Men har ingen man. Maria går sin egen väg.

Dottern Lahja går en annan väg. Efter att hon själv fått en dotter så gifter hon sig med Onni.  Hon vill inte leva utan en man. Onni är en snäll man och alla tre bor i Marias hus och Lahja och Onni får tre barn. Lahja är förvärsarbetare och har en egen fotografiateljé.

Men det är inte ett lätt liv. Och Onni bär på en hemlighet som påverkar hela familjen.

Kaarina gifter sig med Johannes, Lahja och Onnis son. Och får egna barn. Och Kaarina lever också huset som Onni byggt, tillsammans med Lahja.

Boken är skriven så att vi först följer Maria med korta glimtar och nerslag i hennes liv. Sedan får vi följa Lahja med korta glimtar från hennes liv och avgörande moment. Och sedan Kaarina när hon kommer in i familjen. Och sist får vi följa Onni och hans väg.

Boken är lättläst och intressant. Jag kan känna att jag får en massa pusselbitar men jag har inte bilden, jag vet inte vad som ska hända och jag vet inte om jag känner att jag får ihop pusslet när jag är klar med boken heller. Det känns som om vissa pusselbitar saknas.

Men oavsett det så tycker jag det är en bra bok och kan rekommendera den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar