tisdag 4 juli 2017

Alvernas liv

Alvernas liv
Muriel Barbery
[Sekwa]
2015
310 sidor

Alltså, jag vet faktiskt inte vad jag ska säga om den här romanen. Jag förstod nästan inte ett dugg av den. Jag läste och läste, men det var bara ord.

Kanske gjorde jag fel. Jag har inte läst under en sammanhängande period, utan bara korta snuttar innan jag somnar - och då har det varit svårt att få ett sammanhang. För det är just det jag upplever att jag inte får. Jag får bara små pusselbitar här och där och kan inte se hela sammanhanget och ramen. Även om jag har läst på baksidan att det här ska handla om ett krig mellan alverna och människorna.

Vi får följa två hittebarn, Clara och Maria, som båda besitter olika fantastiska gåvor. De växer upp i två olika länder och vi får förstå att det är något som är alldeles speciellt med dem. Så småningom kommer de också att få kontakt.

Detta är den första boken av två i serien. Kanske är det lättare att förstå andra delen, jag vet inte.

Språket är vackert och poetiskt - men det är så vackert och poetiskt och så många ord att jag kan läsa en mening utan att få något som helst sammanhang. Det är liksom bara ord staplade på varandra.

Jag är antagligen inte rätt målgrupp för den här boken. Så jag kan inte rekommendera den. Jag tyckte bara den var konstig. Får se om jag läser del två - för att få upplösningen av historien om kriget mellan alverna och människorna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar