onsdag 10 maj 2017

Vunnet och försvunnet

Vunnet & försvunnetVunnet och försvunnet - om rytmen i livet
Bodil Jönsson
Bonnier Audio
Författarinläsning
2004

Jag har haft Bodil Jönsson i bilen ett par dagar. Vilken lycka!!! Jag säger bara  - Bodil Jönsson!!!  Denna fantastisk kloka kvinna, som med sin lugna skånska röst levererar den ena sanningen efter den andra.

Jag sitter och ler, jag sitter och nickar igenkännande, jag sitter och tänker - "ja, just det! Så är det. Jaha - är det därför det fungerar som det gör..."

Boken är över tio år gammal, men känns fortfarande högaktuell. Bodil Jönsson pratar om stressen, om att hitta rytmen, att finna balansen mellan sin "planerare", sin "idegivare och sin "arbetare" som alla tre bor inom mig.

Vad händer med oss när vi inte tar ställtid? Vad händer när cirklarna rubbas - inte bara för hela livet utan faktiskt för hela samhället. När vi liksom inte längre passar in?

Jag har haft den här som lånebok, en hörbok i bilen. Underbart bra. Men jag känner att jag skulle vilja äga boken - det var så många bra saker som hon sa som jag skulle vilja läsa igen och som jag skulle vilja styka under.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken för läsning, om och om och om igen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar