lördag 27 maj 2017

Lyckliga människor läser och dricker kaffe

http://media.bonnierforlagen.se/bokbilder3d/b/9789137144658.jpgLyckliga människor läser och dricker kaffe
Agnès Martin-Lugand
Forum/Månpocket
2013
189 sidor

Nej. Nej. Nej.

Det här var nog en av de sämre böckerna jag läst. Jag som tyckte det verkade lovande.

En kvinna driver ett bokkafe som heter "Lyckliga människor läser och dricker kaffe". Men så förlorar hon sin make och sin 5-åriga dotter i en bilolycka och efter det så stänger hon in sig i lägenheten och går inte ut. I ett helt år. Hennes anställde och goda vän  Fèlix får sköta affären (vilket har gör uselt) och kommer också hem till henne varje dag och fixar i hennes lägenhet och ser till att hon har mat. Förutom att han låter sina kompisar och älskare sitta på kafét utan att betala.

Så bestämmer sig Diane att åka till Irland - för dit hade hennes make velat åka men de kom inte dit. Och där bor hon i en stuga med ett mycket trevligt värdpar och en oerhört irriterande granne som gör livet surt för henne.

Men han visar också en annan sida.

Tja, ni kan kanske gissa resten. Men ack, ack... Den här boken är liksom ett hopkok av olika bra trådar. Men de är sammansatta fel. Utan att fästa ordentligt, utan att passa ordentligt och utan att löpa linan ut.

Nix, jag är ledsen - den här boken rekommenderar jag inte! Men den är kort och den gick snabbt att läsa ut.

Jag ser nu att den här boken började som en egenutgivning. Det kan förklara en del... Jag ser också att den ska bli film. Tja, det kan jag förstå, för den har allt som en film ska innehålla. Kanske blir filmen bättre än boken. Men jag tvivlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar