söndag 21 maj 2017

Ru

Ru
Kim Thúy
Sekwa
2009 (2011 på svenska)
154 sidor

Ru är en liten tunn bok med korta scener från författarens uppväxt i Vietnam och kriget. Flykten till Kanada och det nya livet. Men också att återvända tillbaka till Vietnam, relationen mellan alla släktingarna och deras göromål.

Jag tycker att den var lite svår att läsa eftersom den hoppar lite fram och tillbaka. Jag upplever att jag bara får följa med lite vid sidan av - det är som sagt korta scener från olika delar av hennes liv - vi lär aldrig känna personerna egentligen. Det blir liksom bara på ytan. Som om jag får berättelsen i tredje eller fjärde led.

Jag kan ju ana att det finns otroligt mycket smärta och lidande i det fruktansvärda kriget i Vietnam. Det skymtar förbi. Men det blir liksom inte min berättelse. Det är någon nyckel som jag saknar för att förstå den här boken fullt ut.

Jag ser på baksidestexten att recensenterna är lyriska. Och jag ser att hon har fått pris för boken. Men jag förstår inte riktigt varför.

Ru betyder “vaggvisa” eller ”att vagga” på vietnamesiska, men även ”bäck” på franska.

Se författaren presentera sin bok på CBS news>> 

Jag kan inte rekommendera den. Men den går fort att läsa och den är tunn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar