söndag 14 maj 2017

Den lilla bokhandeln i Paris

Den lilla bokhandeln i ParisDen lilla bokhandeln i Paris
Nina George
Bazar
2013
310 sidor

Jag hade nog en ganska bestämd mening när jag började läsa den här boken. Men den kom till skam.

Boken handlar om Monsieur Jean Perdu som bor i Paris. Han är mitt i livet och han är djupt olycklig sedan han stora kärlek lämnade honom för många år sedan. Men han har egentligen gått in i ett tillstånd av liknöjdhet. Han äger en bokhandel som ligger på en flodbåt i Paris och använder där sin stora förmåga att alltid hitta rätt bok till sina kunder. Böcker som läker och helar läsaren. Den enda han inte kan läka och hela är sig själv.

Så flyttar det in en ny granne i huset där Jean bor och det sätter igång en hel radda med händelser. Det visar sig att kvinnan som lämnat Jean för länge sedan har lämnat ett brev som han aldrig läste. 

Och plötsligt finner sig Jean har lossnat förtöjningarna och ger sig av på en resa i framtiden men också för att hinna i kapp den tid som varit. På färden får han med sig flera intressanta personer som med sina livshistorier bidrar till resan.

Det här är en väldigt fransk bok. Franska känslor, fransk mat, fransk känsla och miljö, fransk passion.

Jag kapitulerade från min skepticism och faller för den här boken. Och på slutet får jag flera sidor med franska recept på sådan mat som de pratat om i boken.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken för läsning. Den sätter prioriteringar och livsval i centrum. 

Den här boken är en bok i den bokcirkel där jag är med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar