söndag 27 juli 2014

Kärlek som befriar

Kärlek som befriar
Francine Rivers
KM & Bornelings
1997
384 sidor

Det är mitten av 1800-talet i västra USA. Sarah växer upp med sin mamma som är ensamstående och bor i ett fint hus. Pappan visar sig vara en redan gift man som håller sig med en älskarinna vid sidan om. Men fadern vill inte ha dottern och förskjuter också modern vilket för henne in i prostitution. När mamman sedan dör säljs Sarah till en bordell där hon som åttaåring blir våldtagen.

Och sen lever Sarah, som nu heter Angel, som lyxhora på bordeller. Det är mitt under guldruschen och städerna växer upp som svampar ur jorden. Där lever Angel tills bonden Michael Hosea får syn på henne och bestämmer sig för att gifta sig med henne och tar med henne hem till sin gård.

Sen följer en historia som bygger på bibelns bok Hosea. Som handlar om profeten, horkvinnan och deras barn. Skuld och förlåtelse.

Alltså… den här boken är skriven av en amerikans författare. En (då) nykristen, nyomvänd amerikans författare. Hon vill så väl. Hon är så innerlig. Men det är lite för mycket för mig. Jag klarar inte riktigt av det.

Jag vet inte riktigt om jag ska rekommendera den eller inte. Det känns svårt att dissa en bok som vill så väl. Men jag klarar inte riktigt av det. Jag är ledsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar