torsdag 31 juli 2014

Kanada

KanadaKanada
Richard Ford
Brombergs
2012
465 sidor

Dell och hans tvillingsyster Berner växer upp i den lilla staden Great Falls i USA. Fadern är militär och mamman är lärare. Men så får fadern avsked från jobbet och hankar sig fram med hjälp av nya jobb. Det går dock sådär. Äktenskapet verkar heller inte så bra.

Så blir pappan skyldig pengar och får då för sig att råna en bank. Mamman hjälper till. Bytet blir inte så stort och det dröjer inte länge innan polisen kommer och häktar föräldrarna. Där står tvillingarna ensamma - 15 år gamla - och vet inte riktigt vad som ska hända.

Berner bestämmer sig för att rymma ganska omedelbart och Dell åker tillsammans med en av mammans väninnor till Kanada där han ska tas omhand av väninnans bror.

Vi får under huvuddelen av boken följa familjen under tiden som leder fram till rånet och ca två månader efter rånet tillsammans med Dell. Vad han upplever och får vara med om i Kanada i den lilla hålan som han kommer till. Och vad som händer med Dell och Berner när de är vuxna och närmar sig pensionsåldern.

På framsidan av boken står det en recension av Daniel Sandström SvD "Det är synd om alla som inte läser den". Men jag håller inte alls med. Jag trodde det skulle vara en större episk bok när jag hade läst recensionerna. Men jag uppfattade den inte alls så.

Intressant - ja. Konstig - ja. Oumbärlig - nej.

Men boken ligger på bästsäljarlistan. Vill du vara "hipp" så läs den här. Annars kan du låta bli. Det är min rekommendation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar