måndag 30 juni 2014

Nancy

NancyNancy
Elsie Johansson
Albert Bonniers förlag
2001
288 sidor

Detta är tredje delen om Nancy och hennes familj. Nancys pappa är död och det blir dags för Nancy och hennes mamma Frida att flytta från det lilla torpet.

Flyttlasset går till Uppsala. Det är mitt under brinnande kriget och det är ransonering.

Samtidigt studerar Nancy. Men ska hon bli färdig med sin utbildning?

Och så var det detta med kärleken. Ska Nancy träffa någon att älska? Och Frida - som inte ens är 50 år. Ska hon träffa någon?

Det är intressant när vi får följa Nancy och Fanny. Jag måste säga att den här serien tog sig (vilket jag inte trodde när jag läst första delen). Men jag tycker nog inte att den var så fantastisk. Intressant och ett tidsdokument - ja. Men den stora litteraturen tycker jag inte det var. Kanske var det Elsie Johanssons egen uppläsning som gjorde det.
Men nu har jag läst hela serien och det ångrar jag inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar