tisdag 10 juni 2014

Springa med åror

Springa med åror
Cilla Naumann
Albert Bonniers förlag
2012
256 sidor

Boken handlar om två flickor som träffas på sommaren. Den ena, Monika, är bonddotter och bor tillsammans med sin pappa på gården. Hennes mamma är död. Den andra, Johanna, kommer som sommargäst och flyttar in, under sommaren, i stallet som Monikas pappa sålt av. Johannas pappa är läkare och hennes mamma hemmafru och de bara solar på stranden.

Monika och Johanna blir, trots sina olikheter, mycket goda vänner och utvecklar en varm vänskap. En vänskap som går utanför föräldrarnas hela vetskap och kontroll.

Men flickorna växer upp och växer så småningom  ifrån varandra. Monika blir ensamstående mor och bor kvar på gården tillsammans med sin son Lasse sin åldrande pappa. Lasse är inte som andra barn. Och Johanna återvänder till sommarstället med sin familj, två pojkar och en man.

Jag tycker det var en väldigt rörig roman. Den växlade tid. Från nutid till dåtid. Från barn och ungdom till vuxentid. Och jag förstod faktiskt inte allt. Det liksom hände saker utan någon förklaring eller vidare utveckling.

Boken var nominerad till Augustpriset 2012>> vilket jag inte heller riktigt förstår. Den storheten av boken har gått mig förbi.

Jag skulle inte rekommendera boken för läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar