torsdag 26 juni 2014

Mosippan

MosippanMosippan
Elise Johansson
Albert Bonniers förlag
1998
264 sidor

Jag gav efter för trycket och lyssnade också på andra boken i triologin om Nancy. Jag gillade ju inte den första delen så mycket. Den andra tog sig väl lite grann.

Nancy har vuxit till sig. Hon är nu sjutton år men bor fortfarande hemma. Hon studerar via korrespondens. Hennes syster Betty har nu två små flickor. Kriget har startat och Bettys man är inkallad. Det är även Nancys två bröder, tvillingarna Börje och Lennart. Dora är död.

Kriget är mycket närvarande, men endast som en fond i bakgrunden. Det blir ont om mat, det blir ransonering.

Och så var det då det här med kärleken. Kan Nancy också hitta någon?

Det var OK att läsa den andra boken (ja, eller lyssna då som jag har gjort). Jag tycker väl fortfarande inte att det är den roligaste romansviten jag har läst, men den ger ett viktigt tidsdokument om hur det var på trettio och fyrtio-talet. Och andra delen är bättre än den första.

Jag håller på att lyssna även på del tre - Nancy. Så att jag får hela sammanhanget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar