måndag 24 februari 2014

Det händer när du vilar

Det händer när du vilar
Det händer när du vilarTomas Sjödin
Libris förlag
2013
120 sidor

Den här boken har jag läst på min iPad via bibliotekets utomordentliga lånetjänst, där man kan låna e-böcker. (Detta kan jag verkligen rekommendera).

Men när det gäller just den här boken så är det nog så att jag kommer att köpa den i pocket. Det var så många ställen som jag ville stryka under och återvända till!

Tomas Sjödin skriver på sitt lågmälda sätt om vila. Om vad som händer när man stannar upp regelbundet och låter livet komma ikapp. Han använder judarnas sabbat som exempel och vägledning.

Och jag känner igen mig i mycket av det han skriver. Och han sätter fingret just på det viktiga, rytmen, andhämtningen i livet, vikten av att våga lyssna och andas - inte bara springa och konsumera.

Det finns flera saker i boken som jag vill återvända till. En sak som jag kommer ihåg är att judarna använder sabbaten till att endast lovsjunga Gud. Det förekommer inga förböner under sabbaten, man ber inte om något eller för någon annan. Man ber bara till Gud. Och så jämför jag det med våra gudstjänster där vi just har en stort (och viktigt!) förbönsmoment i vår gudstjänst. När ägnar vi i Svenska kyrkan tid åt att bara lovsjunga och tillbe Gud?

Är detta en bok man bör läsa när man är på semester (som jag gjorde?) Tja, kanske det. Men jag tror att den nästa är viktigare att läsa när man är mitt i vardagslivet.

Jag kan verkligen starkt rekommendera att läsa den här boken!

(PS Jag har som jag skrivit i min blogg väldigt svårt för att läsa religiös litteratur. Tomas Sjödin är ett undantag. När jag väl kom in i boken så gick det av bara farten… men det kanske också var för att jag var på semester?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar