söndag 9 mars 2014

I kroppen min - resan mot livets slut och alltings början

I kroppen min -  resan mot livets slut och alltings början
Kristian Gidlund
Forum (Månpocket)
2013
329 sidor

Kristian Gidlund är musikern och författaren som skriver om sin kamp mot en obotlig cancer på en blogg som sedan blev en bok.  Det ytterligare en bok som kom ut postumt efter hans död. I kroppen min - vägsjäl.(Forum förlag)

Den här boken berättar väldigt naket om sjukdomen, vad Kristian tänker och vad som händer.

Kristian är duktig på att skriva och det är en lättläst bok - trots ämnet. Eftersom boken bygger på bloggen så är alla kapitel korta.

Det jag tänker på när jag läser boken är just de existensiella frågorna som Kristian ställer som liksom aldrig får ett svar. Han lyfter frågan om eutanisi (dödshjälp) utan att egentligen svara eller föra frågan vidare. Han lyfter frågan om vad som händer efter döden utan att jag kan läsa mig till att han försöker ge ett svar.

Han var med i TV-programmet "Annas eviga, om döden" men det programmet har jag inte sett.
http://www.svt.se/annas-eviga/annas-eviga-om-doden
Han var också med i Jills veranda som sändes i februari 2013. 
http://www.svt.se/jills-veranda/kristian-gidlund-fick-gora-sin-dromresa-till-nashville

Det är svårt att säga att man inte gillar boken. Och jag tycker det är en helt OK bok. Den är smärtsam, nära och den lyfter svåra frågor.

Jag hade kanske önskat att han hade utvecklat sina blogginlägg i boken. Utvecklat hur han tänker. Men jag kan också förstå att det han går igenom, allt det djävliga, gör att han inte orkar skriva mer än han gör.

Jag gillar titeln.

http://ikroppenmin.blogspot.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar