tisdag 4 februari 2014

Den tomma stolen

Den tomma stolen
JK Rowling
W&W
2012
526 sidor

JK Rowling är författaren som skrivit alla böckerna om Harry Potter. Den här boken är hennes första "vuxenbok".

Den utspelar sig i det lilla samhället Pagford där Barry Fairbrother oväntat avlider på sin 19-års bröllopsdag på väg in på middagen på golfklubben. I och med hans frånfälle blir det en tom plats i den lokala kommundelsnämnden. Ett nyval ska till och det visar sig att det finns flera intressenter till platsen.

Den här intrigen är egentligen väldigt spännande, särskilt för mig som själv är förtroendevald och kan se likheter inför val och nomineringar.

Men jag blir inte riktigt klok på vad Rowling egentligen vill med den här boken. Den börjar nästan som en liten smålustig beskrivning av alla de olika människorna som bor i Pagford. Men ju mer man läser ju mer inser man att det är varken smålustigt eller feelgood. Här får vi följa familjer i misär, familjer med missbruksproblem och med stora familjehemligheter.

Jag tycker Rowling försöker gripa över för mycket. Ingen av karaktärerna bottnar och ingen av situationerna kommer riktigt nära - även om jag inser att hon gör ett försök att få oss att förstå.

Jag ser framför mig de där deckarna som man ser på TV när de går i sunkiga områden med skrikiga människor och knarkarkvartar. De människoöden som svischar förbi (för det blir nästan så) och som också nästlar sig in i varandra, griper som sagt aldrig tag.

På bokomslaget så skrivs det många lovord. "Romanen bärs fram på skvallrets vågor, intrigerna är komplexa, romanen månghövdad…" Jo, det kan jag hålla med om. Men jag tycker att hon skulle koncentrerat sig på några av dessa människor och några av problemen istället för att gripa över hela samhället.

Jag tror inte jag vill rekommendera boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar