tisdag 12 november 2013

Kärlek Vänskap Hat

Kärlek Vänskap Hat
Alice Munro
Atlas
2001
307 sidor

1952-kärlekvänskap150pxBoken består av ett antal noveller. Det tog mig ett tag att tänka om från "roman" till "novell". Ett nytt kapitel innebär alltså en helt ny berättelse och inte en fortsättning.

Det var lättlästa noveller. Spännande. De tar upp en mängd olika ämnen.
Jag är mest fascinerad av hur Munro överhuvudtaget kommer på novellerna. De slingrar sig runt, de börjar i en ända och slutar i en helt annan. Personer kommer in, berättelser inom berättelsen utvecklar sig. Ofta med en ovanlig twist. Och när de slutar så känns det inte sällan som om det är en cliffhanger. Jag skulle vilja veta mer.

Novellerna utspelar sig oftast i början av förra seklet, före och efter andra världskriget. Platsen är Kanada.

Det är en del intressanta noveller som tar upp synen på religion och kyrkan.

För mig var det väldigt spännande att läsa en nobelpristagare och framförallt att läsa noveller, för det har jag nog aldrig gjort på detta sätt tidigare. Jag skulle säga att det är en lättläsa författare - men hennes noveller är mycket innehållsrika och jag ser fram emot att få diskutera dessa i en bokcirkel, där vi har den här boken som nästa projekt.

Jag kan verkligen rekommendera att läsa Alice Munro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar