fredag 29 november 2013

Agaat

Agaat
Marlene van Niekerk
Månpocket
2004
712 sidor

Jag har verkligen försökt. Jag har verkligen det - men det här går INTE! Jag är nu på sidan 169 men nu lägger jag av. Den här boken är alldeles för jobbig och konstig att läsa.

Den verkade så spännande när jag läste på baksidan. Även framsidan var så inbjudande.

Historien utspelar sig i Sydafrika och handlar om lantbrukarhustrun Milla de Wet och hennes skötare Agaat. Milla är nu helt förlamad i ALS och utlämnad till Agaat, en person som funnits med i familjen sedan Agaat var fem år. Boken skulle handla om deras förhållande och om situationen i Sydafrika.

Men jag blir liksom inte klok på hur romanen är skriven. Ibland är den skriven i tredje person. I bland är det skriven i jagform. Plötsligt dyker det upp dagboksanteckningar som är skrivna utan stor bokstav och punkt. Ibland är det talspråk i berättande text. Det framgår heller inte vem i boken det är som för berättelsen framåt, mer än att det är flera personer.

Jag trodde verkligen att jag skulle tycka att detta var en spännande och intressant bok - men jag orkar faktiskt inte läsa den när den är skriven på det här viset.
På förlagets webbsida beskrivs den som "lysande", "språkligt vacker", "en magnifik roman".

Nix säger jag! Bullshit! Inte en chans!

Så jag kan inte säga om den är bra eller dålig. Men jag skulle inte rekommendera den. Sorry!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar