fredag 15 november 2013

För mycket lycka

För mycket lycka
Alice Munro
Pocketförlaget
2009
343 sidor

I den här boken får vi läsa tio noveller av Alice Munro. Tio ganska olika noveller om vitt skilda händelser och personer.

Jag är lika fascinerad som när jag läste den förra boken av Alice Munro, hur hon lyckas komma på dessa historier.

De liksom börjar mitt i, det dyker upp människor från olika håll som kommer in och försvinner ur historien och sen plötsligt - så är det slut. Utan att jag upplever att jag har fått ett avslut. Det är ganska märkligt.

Den sista novellen i den här boken är också titeln på boken "För mycket lycka". Den visar sig handla om en verklig person, Sofia Kovalevsky, en ryska som var matematiker och romanförfattare och som bodde i Stockholm. Den historien var fullständigt häpnadsväckande den också - men som då visade sig vara verklighetsbaserad. När jag läser om Sofia i Wikipedia är verkar det vara ett fascinerande öde - som jag aldrig hade ramlat över om jag inte läst Alice Munro.

Jag gillar Alice Munros böcker. Det tog ett tag att lära mig att det är noveller (nya historier hela tiden) men de har varit spännande.

Jag kan rekommendera Alice Munro.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar