onsdag 29 februari 2012

Smaken


Smaken
Muriel Barbery
2010
Sekwa

Jag har gjort min debut som läsare av en hörbok (eller heter lyssnarbok?) I alla fall. Detta är första gången som jag har lyssnat på en hel bok i lurarna istället för att läsa den själv.
(Jag har försökt en gång förut - men hade lyckats ställa in apparaten på "random" vilket gjorde att kapitlen blandades och jag tappade bort mig helt. Då tappade jag också intresset för lyssnandet den gången)

Jag fick en hel hög böcker på en minnespinne av mina vänner när jag låg på sjukhus 2010. Jag orkade inte lyssna på dem då… men nu lyckades jag ladda ner dem i min telefon och har därför börjat lyssna.

Den här boken handlar om en recensent, en matkritiker som har ägnat hela sitt liv åt kulinariska måltider och sedan recenserat dem. Han har familj och barn - men de verkar mest vara kulisser och helt obetydliga i hans värld.

Nu ligger mannen för döden och ska avlida inom 48 timmar. Och han letar i sitt minne efter en alldeles särskild smak, något extra ordinärt som han har smakat förut. Något som han vill, för en sista gång, smaka igen innan han dör.

Han letar igenom sitt minne och vi får följa med på en massa olika måltider och händelser i livet. Vi får också följa de människor som befinner sig i hans närhet, släkt, vänner och husdjur som från sin synvinkel ser på mannen.

Detta var en otroligt ordrik roman. Otroligt ordrik. Varje företeelse beskrivs med tio, tjugo ord. Jag tror nästan inte att jag hade orkat läsa den. Det var OK att lyssna… men… är författarens nästa bok i samma stil tror jag inte att jag är intresserad av att läsa den.

Så här står det på förlagets webbsida:

Monsieur Pierre Arthens är världens främste matkritiker, gastronomins Påve, de överdådiga festmåltidernas Messias. Han kommer att dö i morgon. Han vet om det men han bryr sig inte: vid dödsrikets port söker han desperat efter en smak som vibrerar i hans hjärta, en smak från barndomen eller ungdomsåren, en originell och underbar anrättning som han anar är mer värd än alla de gästabud han har upplevt i egenskap av fulländad finsmakare. Så han minns. Tyst och ibland hetsigt följer han smakminnets slingringar, dyker ned i barndomens grytor, vandrar längs stränder och i köksträdgårdar, mellan land och hav, aromer och smaker, väldofter, vilt, kött, fisk och sina första likörer … Han minns men han hittar inte. Inte än.

Boken utspelar sig på 7 Rue de Grenelle, i samma fastighet som Igelkottens elegans, den döende mannens smakminnen alterneras med närstående personers kompromisslösa minnesbilder av honom. Renée får säga sitt, liksom även några av de andra i huset och dess omgivning.

Muriel Barberys andra roman, Igelkottens elegans, publicerades hösten 2006 i Frankrike och har blivit en stor försäljningssuccé i hela världen. I dag har den sålts i över 1,3 miljoner exemplar enbart i Frankrike och rättigheterna har överlåtits till 40 länder. Sekwa gav ut boken i svensk översättning 2009.

Smaken är Barberys debutbok och blev en succé litteraturhösten 2000. Den tilldelades Prix du meilleure livre de litterature gourmande år 2000 och Prix Bacchus/Bsn år 2001. I Frankrike har den sålts i 236 000 ex och rättigheterna har överlåtits till 19 länder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar