onsdag 15 februari 2012

Tankar om politik


Tankar om politik

Bengt Göransson
Ersatz
2010
143 sidor


Bengt Göransson är socialdemokrat och har bland annat varit skolminister. Han är folkbildare och nu har han skrivit en bok om politik. Inte specifikt socialdemokratisk politik - utan om politik.

Och boken resonerar om vad orden betyder och hur det förändrar vår syn på samhället. Den resonerar om att vara medborgare eller kund. Om kultur och olika kulturyttringar. Om skola och politiska gränser. Om skillnaden mellan frihet eller valfrihet.

Detta var en mycket intressant bok - som jag tror jag behöver läsa igen. Han hade många spännande tankegångar, som det märktes att han tänkt många gånger. Jag köpte boken av honom själv efter ett föredrag jag lyssnade på. Mycket av det han berättade under föredraget kom igen i boken.

Jag kan verkligen rekommendera boken.

(PS extra plus för den här boken. Den var i pocket - mycket tunn - men satt med stort typsnitt så den var lätt att läsa, trots pocketformatet.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar