lördag 6 maj 2023

Stöld

Stöld

Stöld

Ann-Helén Laestadius

Sápmitriologin

Romanus & Selling

2021

Det här är första delen av en treologi som handlar om Elsa och hennes familj som är renskötare. Som nio-åring bevittnar Elsa hur en man i byn tar död på hennes ren och det förföljer henne genom hela livet. 

I boken får vi följa renskötarna och deras kamp, liv och vedermödor. Men också de övriga byborna, de som inte vill ha renskötarna där. 

Vi får möta föraktet mot varandra, vi får möta kampen för rättigheter och motviljan att bry sig. Vi får möta depression men också kärleksglädje och fest.

Det här är en bra skriven bok. Ett enormt tungt ämne, men trots det lättläst. Och jag har fått en större förståelse för frågor som jag bara haft ett hum om. Nu vet jag lite mer, förstår komplexiteten lite mer. 

Det här är alltså första delen av tre. Den andra delen tror jag precis har kommit ut - och den ska tydligen utspela sig före den här boken och handla om familjen två generationer bakåt. Hur det är och var att gå i nomadskola och hur det formade familjen som är idag. 

Jag är inte säker på att jag orkar eller vill läsa den boken. Men kanske.

Den här boken hade vi i den bokklubb jag är med i. Det blev intressanta diskussioner. Också med tanke på den ursäkt som Svenska kyrkan har givit samiska folket och ska göra under en tio-årsperiod.

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar