onsdag 3 augusti 2022

Koryféerna

Koryféerna

Koryféerna

en konspirationsroman

Lena Andersson 

Polaris förlag

 2022

Lena Andersson fortsätter sin exposé genom 1900-talet. Koryféerna är inte en egentlig fortsättning på "Sveas son" och "Dottern" men den berättar ändå det som hände, när en stadsman blev mördad i Stockholm.

Romanen är fiktiv. Den händer i ett fiktivt land. 

Men jag som var med och följde detta på avstånd, som de flesta svenskar på den tiden kan ju inte sluta tänka, "vem menar hon här?", "vad skulle det där vara?" osv. 

Och sen tänker jag nästa tanke, för den som inte har någon som helst förförståelse om vad som skedde. Hur ter sig den här romanen då? 

Jag gillar ju Lena Anderssons språk. Men det är något här i den här romanen så gör att jag måste vara lite på tå, för annars hänger jag inte med. Det är underförstått, det är ... konspiratoriskt?

Ja, i vilket fall som helst så är det en spännande roman, som ger en ny sida av ett mord som aldrig blivit uppklarat, på Sveriges statsminister.   

Och eftersom det är en Lena Andersson så kan jag rekommendera den.

 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar