måndag 1 augusti 2022

Dyningar

Dyningar

Mord i Skärgården

Elinor Kapp

Bokfabriken

2022

Det här är tredje fristående delen om skärgårdspolisen Eddie som har sin bas i Stenungsund och bor i Skärhamn. Vi möter också hans kvinnliga kollega Maja, som är lesbisk, hans kollega Toni som inte har några hämningar och är fyrkantig och fördomsfull i kvadrat. Den här boken kommer det en ny skärpt polisaspirant till gänget också. 

Jag har de två tidigare böckerna klagat på att de är ganska uselt skriva. Det är mycket skoluppsats över språket och upplägget. Men den här boken lyssnade jag på en hel del istället. Och det funkade faktiskt bättre. Jag retade mig inte lika mycket på boken som de två tidigare. 

Om du undrar varför jag ändå läser så är det spännande att det handlar om Tjörn och Stenungsund. Och i den här boken nämns även det bageri som min kusin startade "Lottas bak och form". 

Med detta sagt. 

I den här boken kallas polisen till ett fynd av en död kvinna. Det verkar i första anblicken vara ett självmord, men visar sig ganska snart vara ett mord. Dessutom så verkar detta mordet ha ett samband med en annan död kvinna som Eddie avfört som självmord tidigare. En välbärgad familj med en lokal firma är hårt drabbad när flera av familjemedlemmarna råkar ut för olyckor av olika slag.

Jag säger som jag sagt förut. De här böckerna har potential men skulle må bra av en redaktör som sträckte upp texten lite. Men boken är lättläst och det är kul att det handlar om Tjörn och Stenungsund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar