lördag 20 augusti 2022

Flicka, kvinna , annan

Flicka, kvinna, annan

Flicka, kvinna, annan

Bernardine Evaristo

Albert Bonniers förlag

2019

400 sidor

När jag började läsa den här boken blev jag först väldigt irriterad. Och första kapitlet behövdes kanske för att komma in i den här läsningen. Det är inga punkter, inga stora bokstäver. Bara rader och ord och ett berättande utan slut känns det som.

Och som sagt, jag blev väldigt irriterad först. Men allt eftersom jag läste kapitlen och fick de olika kvinnornas historia, så gick det bättre. Jag gillar det inte, men det fungerade till slut. 

Romanen börjar med Amma som är författare och just ska sätta upp en nyskriven pjäs om svarta kvinnors kamp. Och sen vävs olika kvinnors liv och livsöden samman och flyter ut och det blir en matta som ger oss en skärva av hur det är att leva som svart kvinna i England. 

Så trots det jobba sättet att skriva så kan jag ändå rekommendera boken till läsning.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar