torsdag 8 oktober 2020

Marvatten

Marvatten

Marvatten

Ann Rosman

Albert Bonniers förlag

2020

Detta är sjunde boken om Marstrand och polisen Karin Adler, som numera bor på Marstrand. Nu är hon föräldraledig, men har svårt att anpassa sig riktigt till sitt liv som mamma. 

Till Marstrand flyttar Lotta med maken och två barn för att öppna ett mindre hotell. Lottas make jobbar mycket och behöver resa. I huset bor ibland också Lottas svåger, helikopterföraren.

Ann Rosman väver samman två olika historier, som vanligt. Den ena handlar om den stora branden på Marstrand, som nästan ödelade en stor del av byggnaderna på ön. Den andra historien handlar om en arbetsplatsolycka på ett skepp utanför Marstrand, en olycka som Karin Adlers kollegor får i uppgift att undersöka. Men är det verkligen en olycka? Eller finns det något annat bakom?

Jag skrev att hon väver samman historierna. Tja, jo, det gör hon. Eller rättare sagt, det är två parallella historier, berättelser, som tuschar i varandra lite grann. 

Ann Rosman skriver medryckande och intressant. Och det är otroligt spännande med de historiska berättelserna om Marstrand. Men jag satt hela tiden och väntade på sammankopplingen, på vad som verkligen band samman de två berättelserna. Och där blev jag lite besviken. 

Oavsett detta, så var det en lättläst, spännande bok och jag gillar som sagt att läsa om Marstrand. Jag kan rekommendera den.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar