tisdag 22 september 2020

Himmel över Alaska

Himmel över Alaska
Himmel över Alaska

Kristin Hannah 

Bonniers förlag

Uppläsare Anja Lundqvist

460 sidor

2017

Det är på 70-talet och Leni flyttar med sina föräldrar till Alaska. Hennes pappa har tjänstgjort i kriget i Korea och har psykiska problem med sig hem. Men det är inget som någon förstår eller talar om då.

Men i Alaska får de chans att börja på nytt. De kommer dit på sommaren, helt oerfarna och ovetande om vad som väntar dem. Men grannarna hjälper till. Dock är det många som bor i Alaska för att de inte vill bo i städerna, eller där det ska följas lagar och regler. Alaskaborna har sitt eget reglemente.

Här får vi följa Leni, när hon börjar skolan, hur hon äntligen får vänner, hur det går för hennes föräldrar, hur de anpassar sig. Men mycket handlar det också om pappans oförmåga att klara av sina krigsspöken, sin oförmåga att tygla sitt humör.

Det är lätt att tro att det skulle kunna vara en feelgood - men det är det inte. Jag kommer att tänka på boken "Allt jag lärt mig" och filmen med Sandra Bullock "The Preposal" (som utspelar sig i Alaska). 

Den här boken känns som en blandning av dessa båda. Samtidigt får jag ibland känslan av att boken är skriven som ett filmmanus. Vissa sekvenser är ingående, andra flyende.

Oavsett detta - det var en spännande bok, en intressant bok, en bok som berörde på många sätt. Jag gillade uppläsaren (jag har lyssnat på boken). Jag kan rekommendera boken för läsning.

 

 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar