söndag 26 juni 2016

Katedralen vid havet

Katedralen vid havet
Ildefonso Falcones
Bazar förlag
2008
Ljudbok
Uppläsare Johan Rabeus

Vi är på 1300-talet i Barcelona. Vi börjar med att lära känna Bernat Estanyol, som är bonde men lyder under en hertig. En hertig som är grym och tar för sig av allt. Inte bara mark och pengar utan också människor och deras liv.

Det slutar med att Bernat Estanyol, lämnar sin gård och flyr till Barcelona med sin son Arnau, för att bli fira. Och efter ett år i Barcelona blir de fria. De är inte längre slavar. Men samhället är grymt och det finns mycket lite rättvisa. Det blir också hunger och kravaller.

Det slutar med att Arnau står faderslös och måste klara sig själv.

Som en sammanhängande länk finns bygget av Katedralen vid havet - Santa Maria del Mar. Arnau är med och bygger. Det slutar också med att han blir rik och får inflytande i samhället. Men de rika gör ändå som de vill med folket och plötsligt finner sig Arnau gift med en kvinna som han inte älskar och hon älskar inte honom heller.

Trots att detta är en historisk roman (det är väldigt mycket krig och konflikter och rika människors nycker) så slås jag av hur aktuell den ändå känns. Det är mycket som skulle kunna gälla även för vår tid. Inkvisitionen, krigen, hatet, lagarna... Det mesta går att på ett eller annat sätt att översätta i vår tid.

Det här är en spännande historisk roman. Inte helt olik Svärdet och spiran (som jag bara sett på film dock).

Jag kan verkligen rekommendera boken för läsning. Jag hörde den med Johan Rabeus som uppläsare. Jag är väl inte helt förtjust i hans uppläsning, hans sätt att göra röster åt olika personer föll mig inte helt i smaken. Men det var i det stora hela helt ok. Boken är tjock och det var 19 CD-skivor att lyssna på. Som sagt - helt klart värt det!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar