måndag 27 juli 2015

I morgon fyller jag tjugo

I morgon fyller jag tjugo
Alain Mabanckou
Månpocket
2010
379 sidor

Boken handlar om Michel som är tio år. Han bor med sin mamma Patricia i Pointe Noire i Kongo-Brazzaville på 70-talet. Mamman är gift med pappa Roger som har en ytterligare hustru Martine och därmed har Michel många syskon.

Michel berättar om sin vardag i stort och smått, om kärlek, om sin skola, om hur det är att handla, om besöken hos morbror René. Kongo är kommunistiskt. Religion är "opium åt folket" och ingen ska ha mer än någon annan - om det inte är så att det gynnar än själv. Morbror René är ett typiskt sådant exempel.

Pappa Roger har en radio där de hör om allt som händer i världen genom "Voice of America" på franska med Roger Guy Folly. Det handlar om Iran, Egypten och andra länder - allt sett och förklarat ur ett kommunistiskt perspektiv.

Det är mycket skrock, det är mycket okunskap, det är mycket rädsla och missunnsamhet men det är också värme, glädje och kärlek.

Kanske är det här självupplevt av författaren? Det är inte otroligt. Men oavsett det så är jag inte riktigt överens med författaren om berättarstilen. Och jag blir illa berörd över okunskapen och orättvisorna och den pennalism som barnen i skolan utsätts för.

Boken ger en ytterligare bild av Kongo, ett Kongo utan krig, sett ur en 10-årings ögon.

Boken var inte så bra som jag trodde. Kanske ska jag ge författaren en chans till (det har kommit fyra böcker på svenska av honom). Men vill du få en mustig historia om en 10-årings uppväxt på 70-talet i Kongo-Brazzaville så funkar den här boken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar