måndag 13 april 2015

Vikingablot

Vikingablot
Catharina Ingelman-Sundberg
Richters förlag
1995

Den här boken har jag lyssnat på på min dator.

Boken handlar om Erik som kommer hem till Birka efter att ha varit ute i världen i flera år - betydligt längre än han hade tänkt. Hemma i Birka väntar Jorunn på honom, det var detta de hade bestämt.

Men i Birka tror man att Erik är död och Jorunn är på väg att gifta sig med Eriks bror i stället. På Eriks skepp finns också munken Ansgar som är utsänd för att kristna nordriket.

Och det är väl egentligen det som jag tycker är mest spännande i den här boken och funderar vidare på. Hur munken Ansgar är en övertygad kristen och hur han lever och hur han arbetar för att missionera och kristna vikingarna.

För jag kan inte låta bli att tänka på "klassisk kristen tro" när jag läser (eller rättare sagt hör) den här boken. Då, där i Birka, hade man inga böcker att läsa ur. Då är det endast Ansgar som berättar den kristna tron för vikingarna. Och hur misstänksam vikingarna var mot den nya läran.

Detta är en mustig och spännande berättelse om Birka under vikingatiden. Det märks att författaren är kunnig.

Jag tänker att jag ska läsa de två kommande böckerna också (de finns redan på min dator), Vikingasilver och Vikingaguld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar