torsdag 23 april 2015

Love Rosie

Love, RosieLove Rosie
Cecelia Ahern
Bazar
2004
435 sidor

Det här är boken som bygger på filmen som bygger på boken… Eller? Jag hängde inte riktigt med här. Men originaltiteln på boken är "Where rainbows ends" och den ligger till grund för filmen "Love Rosie" - som den här boken heter.

I vilket fall som helst så började boken med en rad brev och meddelande. Först trodde jag det var en inledning. Men sen förstod jag att hela boken var uppbyggd på det här viset! Allt var sms, korta datormeddelande, e-post, vykort, lite längre brev eller chattkonversation.

Det tyckte jag var jättejobbigt att läsa! Det tog nog över halva boken innan jag kom in i det någorlunda. Men även efter det så var det inte så lätt att läsa.

I alla fall. Rosie och Alex bor i Dublin och är de allra bästa vänner och har så varit sedan de var sex år. De har gått i samma klass, bråkat, blivit sams, busat, och gjort allt som de allra bästa vänner gör. Alex vill bli läkare och Rosie vill arbeta på hotell.

Men så måste Alex familj flytta till Boston i USA. Men de håller kontakt och Rosie planerar att flytta efter och läsa i Boston. Men vid studentbalen blir Rosie gravid och hennes planer går helt i stöpet.

Och sen fortsätter åren. Kontakten mellan Alex och Rosie fortsätter. De gifter sig på var sitt håll. Trots att de egentligen älskar varandra. Men det är det ingen av dem som talar om. Men hela tiden håller de kontakt via brev, e-post, meddelande mer eller mindre sporadiskt. Och givetvis med missförstånd och outtalad längtan. Rädsla för att bli ratad.

Så följer vi Alex och Rosie fram till de blir 50 år.

Det här var en feelgoodroman. Tanken och idéen var bra. Men som sagt - sättet att skriva boken gjorde den svårläst tycker jag.
När jag ser trailern för filmen (som kom hösten 2014) så känner jag inte igen så väldigt mycket från boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar