tisdag 23 april 2013

Om jag glömmer dig, Jerusalem

Om jag glömmer dig, Jerusalem.  Möten mellan judendom och kristendomOm jag glömmer dig, Jerusalem
Möten mellan judendom och kristendom
Syster Sofie Hamring O.P.
Artos förlag
2009
247 sidor

Jag ska resa till Jerusalem den 26 april 2013. Och då blev jag rekommenderad att läsa den här boken av syster Sofie.

Jag började med första kapitlet och trodde jag skulle smälla av. Religiösa ord, staplade på varandra, bibelord och citat. Men jag tog mig igenom första kapitlet och sen hamnade jag i Jerusalem.

För det boken handlar om är det år som syster Sofie befinner sig i Jerusalem för att vila upp sig. Hon ska studera hebreiska och återhämta sina krafter.
Hon tror att hon kan bo i Jerusalem utan att ta ställning, genom att bara vara en iakttagare. Men det upptäcker hon att det inte går.

Framförallt så är det judendomen som vi får insikt i. Hon möter många människor och hon kopplar de judiska traditionerna med de kristna sederna. Och hur hennes insikter i det judiska också fördjupar hennes kristna tro och liv.

När jag tagit mig igenom det första (för mig) tunga kapitlet så var det en relativt lättläst bok. Det var spännande att lära sig mer. Och framförallt när man, som jag, strax är på väg till Jerusalem.

Det finns ett kapitel som jag särskilt blev rekommenderad att läsa (om jag inte hann läsa hela boken) och det var kapitel 7 Att strida på två fronter (Konflikten). För i det kapitlet tydliggör syster Sofie dilemmat med staden, med konflikten och hur svårt det är.

Här är ett citat från boken:
Klyftan som råder mellan kristna "pro-israeler" och "pro-palestinier" är ofta djup. Den kan illustreras med följande exempel som en god vän i Jerusalem berättade för mig: En israelisk filmare som han kände var entusiastisk över ett filmprojekt. hon hade mött en katolsk systrakongregation som imponerade mycket på henne. Systrarna hade kommuniteter både i den judiska delen av Israel och bland palestinierna på Västbanken. Det fantastiska var, tyckte hon, att de på bägge sidor lyckats så bra med integrera sig och identifiera sig med folkets situation. Detta ville hon skildra med sin film. Men det fanns ett problem: mellan de båda sidorna hatade systrarna varandra. Det blev aldrig någon film.
Jag kan verkligen rekommendera boken till läsning. Och den funkar säkert bra att ha som gruppläsning och studiebok också.

1 kommentar: