tisdag 8 maj 2012

Silhuetten

Silhuetten
Christina Larsson
Tre Böcker
2010
314 sidor


Ingrid Bergman, kriminalkommissarie vid Göteborgspolisen, landar på Landvetter efter två veckor i Thailand och sätter på sin telefon. Där finns en massa meddelande som berättar att det varit inbrott i hennes lägenhet. Men det visar sig bara vara ett falsklarm och inget är stulet.

Så fort Ingrid är tillbaka på arbetsplatsen slängs hon in i jobbet när det upptäcks att ett mord begåtts i befästningsgångarna. Ett svensexegäng har varit där och det verkar som om de också är skyldiga. Men sen inträffar det ett liknande mordförsök och misstankarna dras åt ett helt annat håll. Och internutredarna kopplas in.

Ingrid har alltid ägnat all sin tid på polisen. Men efter att hon träffade Adam i samband med ett fall hon jobbat på så funderar hon lite på sina prioriteringar.

Det här är en mycket spännande och välskriven kriminalroman. Den fjärde i en serie - som mycket väl kan läsas fristående. (jag upptäcker bland annat att jag missat tredje delen, måste skaffa fram den).
För mig är det extra roligt att läsa eftersom böckernas handling är placerade i mitt närområde och de rör sig på gator och stråk där jag bor och går.

Jag kan verkligen rekommendera boken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar