torsdag 31 maj 2012

Små citroner gula

Små citroner gula
Kajsa Ingmarsson
Månpocket
2004
326 sidor

Agnes jobbar på en fin restaurang som hovmästare, efter att ha slitit inom restaurangbranschen i många år. Men efter att chefen försökt att ge sig på henne i vinkällare och hon effektivt stoppat honom, med hjälp av några mycket dyra viner, så står hon arbetslös. När hon kommer hem ringer hennes pojkvän och gör slut.

Livet rasar ihop.

I hennes hemstad har föräldrarna just blivit permitterade från fabriken där de jobbat hela livet. Men de går datorkurser och tar sig an sitt nya liv med gott mod.

Även Agnes hittar nya vägar, när hon träffar en kamrat som bestämt sig för att öppna egen restaurang och söker personal.

Det här är en varm, skön, feelgood-bok om kärlek, svek, vänskap, svårigheter, död och hopp.

Jag kan varmt rekommendera den.

Jag hade läst boken för några år sedan och lyssnade på den igen som talbok, med författaren som uppläsare. Det kan jag också rekommendera varmt.

När jag sökte på nätet för att hitta länkar såg jag att boken har filmats av Tre vänner och håller på att klippas ihop just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar