tisdag 27 mars 2012

Mörka strömmar


Mörka strömmar
Arnaldur Indriðason

Nordstedts förlag
(hörbok)
2010


Här följer vi polisen Elínborg som ska lösa ett brutalt mord på en man. Han ligger med halsen avskuren i sin lägenhet, endast iförd en tröja som tillhör en kvinna.

Detta är inledningen till en komplicerad historia med många bottnar. Våldtäkt, droger och våld kantar utredningen.

Parallellt får vi också följa Elínborgs liv och levende. Hennes familj med tre hemmavarande barn i tonåren. Hennes förhållande till sina föräldrar, sina poliskollegor och hennes passion för matlagning.

Ibland kunde jag tycka att alla dessa sidohistorier blev lite mycket och för ingående. Hur hon tillagar maten, vilka kryddor hon använder och så vidare. Men eftersom en tandooriugn spelar en stor roll så var det kanske inte så konstigt.
(Lite lustigt med den där tandooriugnen eftersom jag just läst Tandooriälgen där denna sortens ugn också hade en framträdande roll.)

Det var en mycket spännande deckare, med hederligt, långsamt polisarbete och pusslande.

Välskriven och bra om än då med lite för mycket sidohistorier. Detta är den första boken jag läser av denna författare och jag förstått saken rätt så är den en i en serie. Men de kan också läsas separat.

Kan rekommendera denna deckare.

(Jag lyssnade på den som hörbok)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar