måndag 12 mars 2012

Den besynnerliga händelsen med hunden om natten

Den besynnerliga händelsen med hunden om natten
Mark Haddon
Wahlström och Widstrand
2003
(Hörbok)


Christopher bestämmer sig för att lösa mysteriet med den döda hund som han hittar ute på gräsmattan. Det är grannens hund och eftersom Sherlock Holmes är en av Christophers idoler vill han försöka komma på vem som dödade hunden.

Till saken hör att Christopher har Aspbergers syndrom och hans värld behöver vara inrutad i tydliga rutiner för att han ska kunna fungera.

Boken är skriven som om den var skriven av Christopher, som ett projekt i skolan. Eftersom jag lyssnade på den som hörbok, så måste jag säga att uppläsaren gjorde det väldigt, väldigt bra. Han läste på ett sätt som stämde väl överens med de rutiner och den världsbild som förmedlades i boken.

Christopher bor med sin pappa och hans mamma är död i en hjärtattack. Han går i en specialskola och där har han en lärare som heter Siobahn som hjälper honom att hantera världen.

Det är Siobahn som säger att han ska skriva boken. Eftersom jag läste boken som hörbok kunde jag inte se alla bilderna. Istället så berättar uppläsaren om alla bilderna i en bildkommentar. Det gjorde boken än mer speciell.

Alla kapitlen är numrerade med primtal eftersom Chistopher gillar primtal och kan alla primtal upp till 7057. Han är väldigt duktig på matte.

Det här var en väldigt bra och speciell bok. Boken skildrade världen från ett helt annat perspektiv än vad jag är van vid och andra människors oförståelse för någon som avviker mot gängse regler.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken.

Mark Haddons webbsida>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar