torsdag 29 december 2011

Jag lutar åt Gud


Jag lutar åt Gud
85 krönikor
Tomas Sjödin
Libris
2010
222 sidor


Tomas Sjödin har samlat 85 av sina krönikor som varit publicerade i Göteborgs-posten eller tidningen Dagen under 1997-2010. I förordet börjar han med att berätta om sitt gamla hus, som lutar. De har bland annat behövt att sala upp köksgolvet elva centimeter för att det inte skulle luta för mycket. Och sen skriver han:
Att krönikesamlingen fick titeln Jag lutar åt Gud var egentligen självklart. Precis som tillvaron i stort lutar, så lutar också de här texterna en aning. De sjunker inåt, mot tillvarons centrum, som i min världsbild är Gud. Det har hela tiden varit viktigt för mig att understryka att det är i lutningen nedre ände Gud är att finna. Självklart finns Gud med i glädjen och framgången - jag tror till och med att han är den som gläder sig med oss - men allra mest påtaglig tycks han vara när vägen går nedåt.
Det här är korta krönikor som man kan läsa hur många man orkar på en gång. Ämnena skiftar - men den röda tråden är tydlig - tron och Gud.

Tomas Sjödin skriver närvarande och bra. Ibland tycker jag att det blir för djupt - men då funkar de korta texterna alldeles utmärkt.

Det här är en bok som man kan ha liggande, ta upp och läsa en krönika då och då, slå upp var som helst. Eller som jag gjort nu - läsa från pärm till pärm.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken!

Provläs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar