tisdag 13 december 2011

Om Jesus


Om Jesus
Jonas Gardell
Norstedts
2009
359 sidor


Den här boken har recenserats av många. Jonas Gardell har hyllats till höjderna och han har dragits i smutsen. Han har gjort otaliga framträdanden runt om i landet för att tala om sin bok och om den Jesus han beskriver i boken.

Jag kände att jag måste ha läst den här boken för att veta vad den handlade om och vad det var alla pratade om.

Och jag måste säga att jag blev väldigt provocerad av den här boken. Jag vet inte hur många gånger jag blev så förbannad på det han skriver och framförallt på hur han skriver det att jag velat sluta läsa. Men ändå bestämt mig för att läsa klart.

Så funderar jag på vad det är som retar mig. För det Gardell gör är att han beskriver en Jesus som ligger långt borta från de vanliga bilderna om hur Jesus var, som jag har framför mig. Han omkullkastar mycket av det jag har lärt mig och som jag bygger min tro på. Mycket är intressant och ger perspektiv. Men… som Gardell skriver i boken "Tro inte allt jag säger".

Och precis de orden tar jag fasta på. Jag tror inte allt han skriver. Han har gett mig spännande perspektiv. Men jag håller inte med honom. Och jag gillar inte det sättet han skriver på. För å ena sidan säger han - "så här var det nog inte, vi vet inte vem som skrev, vi vet inte hur det gick till" för att i nästa andetag säga - "för det gick till så här".

Vill du ha en bok som ger dig nya perspektiv och retar upp dig i ditt tänkande - läs då den här boken. Men jag skulle rekommendera att läsa Dag Sandahls bok "Jesus - motspänstig medmänniska" också - för att få en annan bild som komplement.

Och trots att jag har fått mycket att tänka på och nya perspektiv så har jag bestämt mig för att det inte spelar någon roll för min tro. Den här boken förändrar ingenting för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar