lördag 20 april 2019

Jämlikhet

Jämlikhet
Hilary Mantel
Weyler förlag
2016

Ja, vad ska jag säga... Antagligen kan jag alldeles för lite om franska revolutionen för att hänga med. Jag läste ju den första boken av den här serien (1. Frihet (se recension här>>) för ett tag sedan och hade mycket svårt att hänga med. Men jag tänkte att det gäller att inte ge sig. Så jag har gett mig i kast med den andra och håller på med del tre. (2. Jämlikhet 3. Broderskap ) Men jag tänker kasta in handduken när det gäller Broderskap. För det här går inte.

Jag har ingen tråd. Jag har inget att hänga upp det på. Jag presenteras och kastas in i olika situationer än här och än där. Folk hänger ihop på olika sätt. De heter nästan likadant. Ibland får vi följa en situation under ett längre skeende och text. Ibland får vi bara en glimt av något genom en eller två meningar.

Jag bara läste och försökte inte ens förstå till slut. Och nu när jag håller på att läsa den sista boken så tänker jag - det är ingen idé - för det tillför mig ingenting.

Om du är intresserad av historia och kan allt om Franska revolutionen, så är kanske den här boken (eller den här serien) är ett bra komplement. Men för mig med dåliga baskunskaper så tillförde den ingenting.

Möjligen att förstå att det är var ett komplicerat spel och ränker och många bollar i luften, som det brukar vara när det är revolution och samhällsförändringar på gång.

Jag rekommenderar inte boken (serien) om du inte är specialintresserad av historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar