måndag 4 mars 2019

Slutbantat: förstå din kropp

Slutbantat : Förstå din kropp och få en vikt som håller livet utSlutbantat: förstå din kropp och få en vikt som håller livet ut
Erik Hemmingsson
Bonnier Audio (Bonnier fakta)
2019
Uppläsare: Erik Hemmingsson

Erik Hemmingsson, är forskare på övervikt och han uppmanar oss att sluta banta. Det är ändå liksom inte någon idé. Kroppen har ett "normalläge" (vilket ser olika ut för oss alla) och kroppen kommer alltid att sträva att befinna sig i det normalläget.

Jaha, tänker jag - då är det därför. Därför som det liksom inte fungerar, vad jag än försöker göra.

Men - han säger inte till mig att inte göra något. Han säger inte åt mig att inte sköta mig och han säger inte åt mig att inte motionera. Han säger heller inte åt mig att inte äta nyttigt.

"– Nyckeln till din egna goda hälsa finns inom dig. När det gäller övervikt behöver du alltså först ta reda på hur det blev så för dig, därefter se vilka strategier du ska ta till för att bli av med den. Om du vill leva ett liv där vikten inte har kontroll över dig, utan att du i stället har kontroll över vikten, är det centralt att du förstår all den komplexitet som styr hur mycket du väger. "

Det som var bra med boken var att han tog bort dåligt samvete. Och han gav en hel del tips på hur jag kan göra istället. Möjligen var den lite lång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar