lördag 23 mars 2019

Kyrkan lovsjunger

Kyrkan lovsjunger – En bok om gudstjänstens och musikens teologiKyrkan lovsjunger
En bok om gudstjänstens och musikens teologi
Carl Sjögren
Artos & Norma förlag
2019
99 sidor

Det här är en liten, tunn behändig bok. För er som kanske läst mina recensioner förut så vet ni att religiös litteratur inte är min favoritgren. Jag tycker det är mycket staplade ord och floskler.

Men den här boken är lättläst. Carl Sjögren, som i dag är kyrkoherde i Mölndal och förut var domprost i Skara försöker inte skriva mig på näsan hela tiden. Det är teologiskt, det är förankrat, men det är begripligt.

Carl Sjögren var med i en av arbetsgrupperna runt den nya kyrkohandboken som kyrkomötet beslutade om 2017. Det är alldeles tydligt att den här boken är en inlägg in den gigantiska diskussion som uppstod kring kyrkohandboken. Carl Sjögren berättar om vilket uppdrag de hade och vilka avvägande de gjorde och varför. Hur de tänkte och vad de haft för grund för sina beslut. Och i boken får han göra det utan att bli avbruten, utan att behöva tänka på att debattinlägget ska vara tillräckligt kort eller spetsigt för att tas in på en debattsida.

Det blir på ett sätt ett försvar och ett tydligt svar på den massiva kritik som riktades mot handboksarbetet - men den är också ett eget inlägg i debatten och lyfter de saker som Sjögren själv har som kritik mot handboken.

Men framför allt så ger boken en kortfattat men grundlig genomgång av gudstjänsten, dess delar, dess historia och musikens plats i gudstjänsten.

Boken är som sagt endast 99 sidor, den går lätt att ta sig igenom på ett några timmar. Och jag känner mig upplyft och faktiskt lite klokare.
Dessutom känner jag att jag har ännu mer förståelse och förtroende för det arbete som ligger till grund för kyrkohandboksarbetet. Även om det måste kompletteras.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken till läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar