tisdag 5 mars 2019

Ett olidligt tillstånd

Ett olidligt tillstånd
Maria Fogelberg Nelson
Ett olidligt tillståndUppläsare Anneli Heed
2017
Saga Egmont

Det här är boken om Eva som kommit in i övergångsåldern. Kroppen hänger och humöret sviktar. Och så är det hennes man Adam, hennes själs älskade och bästa vän. Plötsligt så känns han så långt bort. Vad är det som händer?
När det avslöjas, efter en tid, att Adam haft en affär rasar Evas värld. Hon blir helt tillintetgjord.

Men Adam lovar att det är slut och han vill leva med Eva. Trots det kan Eva inte släppa den andra kvinnan. Hon är oerhört svartsjuk och misstänksam. Det går liksom inte att släppa.

Och så visar det sig att Eva har rätt. Eller är det så att hennes olidliga tillstånd driver Adam att göra som Eva tror?

Ja, jag vet inte, för jag blir ganska irriterad. Inte för att jag faktiskt vet hur jag skulle reagera, men jag blir irriterad på Eva. På hennes sätt att låta frågan ta över hela hennes liv - istället för att leva sitt liv.

Den har jag läst "Nora eller Brinn Oslo brinn" och den beskriver också den här oresonliga svartsjukan och misstänksamheten.

Boken klassas som en "Mappie"-bok. Det är väl kvinnor i övergångsåldern det, med vuxna barn och ett "eget" liv? Ett eget liv verkar ju den här Eva inte ha, utan hänger hela tiden sitt liv på Adam.

Nej, jag tycker nog inte att den här boken var så bra. Feel-good? Nja, inte så mycket, även om slutet kanske var lite "Happy end". Jag blev mest irriterad över att hon inte bara släppte och levde sitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar