fredag 9 september 2016

Vänner och älskare

Vänner och älskare
Theodor Kallifatides
2008
Bonnier audio
Uppläsare Sven Wollter

Theodor Kallifatides, jag bara säger, Theodor Kallifatides... Vilken mästare med ord! Vilken trollkarl!

I den här boken får vi träffa Georg Andreasson, en socialdemokratisk kulturarbetare som är chef på en ABF-avdelning. Han rör sig i de högre socialdemokratiska kretsarna och har ett skönt gäng med medarbetare omkring sig med olika bakgrund. Georg är gift med Marja, en dansare, som nu är svårt sjuk. Och så dör Marja - efter ett trettioårig, fint och intensivt äktenskap, med tre missfall, så lämnas Georg ensam. Med känslor, med praktiska ting. Med sig själv.

När Georg städar undan Marjas saker hittar han en ask. Det visar sig vara som Pandoras ask. Det visar sig att Marja hade en älskare, en som han aldrig anat. Och Georg blir sjuk. Och sen träffar han en yngre kvinna.

Boken andas stor kärlek, stor längtan, besvikelse och hopp.

Ibland kan jag tänka att Theodor Kallifatides är så intelligent, en sån mästare med orden, att alla människor i hans bok blir mästare. De svänger sig med formuleringar, filosofier, tankar. Men så tänker jag att det gör ingenting. Det är bara ljuvligt att läsa.

Nu har jag lyssnat på boken som hörbok. Det var Sven Wollter som läste. Han är inte dålig - men... jag hade nog önskat en något yngre röst. Sven Wollter har ett rasp och en tunghet som ibland tar över boken.

Men det är ändå med stor behållning jag har lyssnat - jag kan verkligen rekommendera boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar