fredag 19 februari 2016

Stenhimlen

Stenhimlen
Karin Brunk Holmqvist
Kabusa böcker
1999 (2010)
Ljudbok
Uppläsare: Kerstin Andersson

Stenhimlen handlar om Erna, 34 år, som bor med sina föräldrar på en gård i Skåne utanför Kivik. Fadern är en sur, elak och gnällig man. Modern mild, fördragsam och allvarsam. Erna har aldrig haft nära vänner eller pojkvän. Hennes huvud är lite deformerat huvud efter tångförlossningen när hon föddes och hon blev ofta retad när hon var yngre - och även nu.

Så åker den lilla familjen på aktion och Erna köper sig en boklåda. På aktionen så stöter hon också på Börje som är från Stockholm och är konstnär.

I boklådan hittar Erna kärleksbrev till rektor Påhlsson från hans älskarinna. De har träffats vid kungagraven. Även Börje hittar brev i den boklåda han köpte.

Det är upptakten till den här berättelsen om Erna, hennes föräldrar, Börje och hur livet och människor kan förändras.

Jag tyckte den här boken var ganska tramsig faktiskt. Men när jag sedan såg att den var utgiven första gången 1999 så inser jag att den nog är en av hennes första alster och att Brunk Holmqvist inte riktigt slipat till sin annars mycket trevliga stil. Hennes andra böcker tycker jag har varit ganska roliga.

Boken var lättläst (eller lätthörd, jag hade den som ljudbok). Men man kan ha eller mista den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar