måndag 29 februari 2016

Ett amatöräktenskap

Ett amatöräktenskap
Anne Tyler
B Wahlströms förslag
Ljudbok
Uppläsare Odik Nunes
2004 (2005)

När jag började lyssna på den här boken så tyckte först att den var ganska tradig. Jag funderade till och med på att sluta lyssna - men det var ändå något som band mig kvar.

Och ju längre jag lyssnade ju mer intressant blev det.

Pauline och Michael träffas i början av 1940-talet och blir ett par. Egentligen ganska oplanerat. Deras liv är på ett sätt en räcka av oplanerade händelser - inte så mycket bestämda beslut.

Passar de ihop eller gör de det inte?

Vi får följa Pauline och Michael under ett drygt halvt sekel. Med barn, glädje, oro, tragedier, skilsmässa, barnbarn. Att färdas tillsammans i livet och att åldras. Fundera över vad som är bra och vad som kunder varit annorlunda.

Anne Tylor lyckas fånga små och stora frågor och teckna porträtt av de olika karaktärerna så att de växer fram allt eftersom i boken.

Jag kan rekommendera boken för läsning.

Uppläsaren fungerade bra - men jag hade kanske önskat mig att hon hade läst lite mer neutralt ibland.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar