söndag 14 februari 2016

Kärleken blev mitt vapen

Kärleken blev mitt vapen
Soheila Fors & Ingalill Bergensten
Libris
2014
207 sidor

Detta är en självbiografisk bok om den kurdiska prinsessan som växer upp i Iran. Som slåss i kriget mot regimen i en kommunistcell. Som gifter sig mot sin föräldrars vilja med mannen hon tror sig vara kär i. Som blir misshandlad av sin mans familj och av sin bror. Som flyr, kommer tillbaka, men sedan flyr till Sverige.

Som försöker skapa sig ett liv med sin man i Sverige. Det går inte så bra. Det händer en massa saker.

Nu är Soheila verksamhetsledare på Tehuset i Karlskoga, ett säkerhetshus för misshandlade kvinnor som hon själv startat. Hon är också ute och föreläser om herdersvåld (som hon heller vill kalla skuldvåld).

Det liv som Soheila berättar om är så annorlunda än det liv som jag har haft när jag vuxit upp. Hon ger in inblick ett ett annat sorts samhälle och en annan kultur som många,som lever i Sverige i dag, har med sig i bagaget.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken för läsning. Den var lättläst och intressant att läsa. Sen tycker jag väl kanske att det är svårt med de här "intervju-böckerna". Den berättarstilen är inte enkel. Men det är ändå OK:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar